NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
- Jak zostać członkiem Spółdzielni?
- Czy zostanę powiadomiony o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia w poczet członków Spółdzielni?
- Jaka jest różnica między Spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu, a prawem odrębnej własności?
- Nabyłem Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Co powinienem teraz zrobić?
- Nabyłem odrębną własność lokalu. Co powinienem teraz zrobić?
- Jak uregulować tytuł prawny do Spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego po zgonie małżonka?
- Jak uregulować tytuł prawny do lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego po rozwodzie?
- Chcę przekształcić Spółdzielcze (własnościowe lub lokatorskie) prawo do lokalu w prawo odrębnej własności.
- Czy i jak Spółdzielnia informuje mieszkańców o wolnych lokalach użytkowych?
- Czy mogę otrzymywać korespondencję na inny adres niż adres mieszkania w Spółdzielni?
- W jaki sposób można otrzymać dostęp do modułu E-BOK?
- Czy mogę wynająć od Spółdzielni mieszkanie?
- Chcę sprzedać mieszkanie. Co powinienem zrobić?
- Chcę wymienić okna. Czy muszę o tym fakcie informować Spółdzielnię?
- Zgubiłem klucz od skrzynki na listy, czy Spółdzielnia może mi pomóc?
Osoby, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ekspektatywa własności nabywają członkostwo z mocy prawa.
Jeżeli prawo do lokalu przysługuje wspólnie małżonkom, członkami Spółdzielni są oboje małżonkowie. Członkiem Spółdzielni może być również osoba, która nabyła prawo odrębnej własności lokalu. W tym przypadku warunkiem przyjęcia w poczet członków jest złożenie stosownej deklaracji.
Jeżeli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo odrębnej własności lokalu lub ekspektatywa własności należy do więcej niż jednej osoby, członkiem Spółdzielni może być tylko jedna z tych osób, chyba że przysługuje ono wspólnie małżonkom. Osoby te powinny wskazać pisemnie Spółdzielni osobę uprawnioną do bycia członkiem Spółdzielni. W przypadku zgłoszenia się kilku uprawnionych rozstrzyga sąd w postępowaniu nieprocesowym.
Zarząd podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia w poczet członków w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia deklaracji członkowskiej. O uchwale w sprawie przyjęcia bądź o uchwale odmawiającej przyjęcia w poczet członków, Zarząd zawiadomi zainteresowaną osobę pisemnie najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od dnia podjęcia uchwały.
Od uchwały odmawiającej przyjęcia w poczet członków można w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, wnieść odwołanie do Rady Nadzorczej.
Prawa te są co do zasady podobne. Zasadnicza różnica w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, które jest ograniczonym prawem rzeczowym, polega na braku udziału w prawie do gruntu i częściach wspólnych nieruchomości. Ponadto dla odrębnej własności lokalu założona jest obligatoryjnie księga wieczysta, która nie jest wymagana w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa. Różnice te nie mają jednak wpływu na możliwość dysponowania lokalem (tzn. sprzedaży, zamiany, darowizny, spadkobrania), która w obu przypadkach jest taka sama.
Wypis aktu notarialnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa notariusz niezwłocznie przesyła do spółdzielni.
Po otrzymaniu wypisu aktu do osób, które nabyły spółdzielcze własnościowe prawo, spółdzielnia wysyła zawiadomienie o wpisaniu do rejestru członków oraz informację o dalszych formalnościach związanych z nabyciem lokalu. W przypadku nabycia spadku należy zgłosić się do Działu Członkowsko-Mieszkaniowego z dokumentem nabycia.
W sprawach związanych z użytkowaniem lokalu należy skontaktować się z Administracją Osiedla.
Osoby, które nabyły odrębną własność powinny dostarczyć do Działu Członkowsko-Mieszkaniowego wypełnione oświadczenie o nabyciu odrębnej własności oraz oświadczenie dot. sposobu doręczania korespondencji / druki do pobrania w zakładce „druki do pobrania”. Wypełnione oświadczenia należy doręczyć osobiście lub pocztą na adres Spółdzielni.
W sprawach związanych z użytkowaniem lokalu należy skontaktować się z Administracją Osiedla.
Po śmierci jednego z małżonków spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, które przysługiwało obojgu małżonkom przypada drugiemu małżonkowi. W celu udokumentowania takiego stanu, należy dostarczyć do Spółdzielni odpis aktu zgonu współmałżonka.
W przypadku spółdzielczego lokatorskiego prawa po ustaniu małżeństwa należy zawiadomić spółdzielnię, któremu z małżonków przypadło to prawo. Osoba, której przypadło spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, musi zgłosić się do Spółdzielni z prawomocnym wyrokiem rozwiązującym małżeństwo i podziałem majątku wspólnego. Jeżeli brak jest podziału majątku wspólnego, a między byłymi małżonkami istnieje zgodność co do podziału majątku, wystarczy dostarczyć do Spółdzielni umowę ze zrzeczeniem się praw do wkładu związanego ze spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu potwierdzoną przed notariuszem.
Natomiast w sytuacji, gdy osoba posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, powinna zgłosić się z prawomocnym wyrokiem rozwiązującym małżeństwo i podziałem majątku
Spółdzielcze (własnościowe lub lokatorskie) prawo do lokalu można przekształcić w prawo odrębnej własności. Przekształcenie polega na zawarciu ze spółdzielnią umowy notarialnej przeniesienia własności lokalu.
Osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie prawo w celu dopełnienia formalności związanych z przekształceniem powinny zgłosić się do Działu Członkowsko-Mieszkaniowego .
Osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo powinny:
- wypełnić wniosek o przekształcenie prawa / druk do pobrania w zakładce „druki do pobrania”/
- uregulować wszelkie zobowiązania finansowe wobec Spółdzielni,
Uwaga! Przeniesienie prawa własności może nastąpić wyłącznie na rzecz osoby lub osób, którym przysługuje prawo do lokalu. Zawarcie umowy notarialnej następuje ze wszystkimi osobami uprawnionymi, którym to prawo przysługuje. W przypadku nieuregulowanej sytuacji prawnej np. rozwód, zgon jednego ze współwłaścicieli, czy też nieobecność współuprawnionego do lokalu, nie jest możliwe zawarcie umowy przeniesienie własności.
W przypadku posiadania wolnych lokali, Spółdzielnia umieszcza informację o nich na stronie internetowej Spółdzielni.
Zmiana adresu do korespondencji jest możliwa po wypełnieniu stosownego oświadczenia o sposobie doręczania korespondencji (druk oświadczenia znajduje się w zakładce „druki do pobrania”). Wypełnione oświadczenie należy doręczyć osobiście lub pocztą na adres Spółdzielni bądź bezpośrednio do Biura Administracji Osiedla.
W celu uzyskania „identyfikatora” oraz hasła dostępu do E-BOK należy uzupełnić druk oświadczenia o zamiarze korzystania z E-BOK (znajdującego się w zakładce „druki do pobrania” ) i złożyć go osobiście w Biurze Administracji bądź za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres Biura Administracji.
Spółdzielnia może wynajmować lokale mieszkalne osobom fizycznym na podstawie umowy najmu. Umowę taką zawiera Zarząd Spółdzielni. Umowa najmu zawarta z osobą fizyczną w czasie trwania małżeństwa powinna być zawarta z obojgiem małżonków.
Osoby zbywające spółdzielcze własnościowe prawo powinny złożyć podanie o wydanie stosownego zaświadczenia do notariusza /druk do pobrania w zakładce „druki do pobrania”/ Podanie może być przesłane drogą elektroniczną.
Warunkiem wystawienia zaświadczenia jest brak zaległości w opłatach za lokal.
Osoby zbywające prawo odrębnej własności zgłaszają się do Administracji Osiedla celem uzyskania zaświadczenia o braku zaległości w opłatach za lokal.
Tak. Wymiana okien może odbyć się po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni. Okna powinny być wymienione z zachowaniem dotychczasowego podziału skrzydeł i kolorystyki. Muszą spełniać wymogi zawarte w przepisach techniczno-budowlanych. Jeżeli konstrukcja okien powoduje konieczność wymiany parapetów zewnętrznych, lokator zobowiązany jest wykonać powyższe we własnym zakresie i na własny koszt z zachowaniem kolorystyki obróbki i elewacji.
Należy zgłosić się do Administracji lub bezpośrednio do Administratora.